Julie & Andreas med ny utgivelse

Søskenparet Julie og Andreas Rokseth på henholdsvis harpe og badoneon har kommet med utgivelsen  «With the Sky in Our Hands - the tangos» på plateselskapet PSYMPHA Records

I forhåndsomtalen av plata leser vi blant annet at her er ikke harpen lenger bare et instrument som plasseres tilfeldig i tangoen som en sjelden og fremmed gjest fra den klassiske musikken. Dette blir av Musikkoperatørene framhevet som utgivelsens fremste særtrekk.

I omtalen fra distributøren heter det videre at Julie og Andreas i sitt nyskapende arbeid har brutt med klassiske musikk-konvensjoner, og med dette oppdaget et nytt uttrykk hvor harpen kan utfolde seg fritt innenfor tangoens typiske klagesang. Albumet har fire originale stykker, og fem klassiske tangostykker med nye og banebrytende arrangementer, som like fullt viser respekt for  tangotradisjonen. Et godt eksempel er "Alma Herida", hvor Julie bruker nye tangoharpe-teknikker for å vekke til live det enorme emosjonelle potensialet til overtonene i harpens dype register, og deretter ledes vi videre inn i duoens sjelsettende arrangement av J.C. Cobián sin "Los Mareados." Duoen Julie & Andreas befester med dette albumet sin stilling som verdensledende innenfor bruk av harpe i tango. Albumet og turnéen er resultatet av et dypdykk inn i tangoen som søsknene foretok under sine mastergradsstudier i musikk ved Codarts, University of the Arts. Her studerte Julie, som verdens første, tangoharpe, og Andreas bandoneon. To nordmenn med mastergrader i tango vendte tilbake til Buenos Aires med harpe og bandoneon for å holde sin egen konsert på verdens største tangofestival i 2018. Denne tilbakekomsten markerte slutten på duoens dannelsesreise i tangomusikkens verden, samtidig som den markerer begynnelsen på et nytt kapittel innenfor tangoens utvikling.

Trekkspillforbundet