Mathias Rugsveen vant sin klasse i internettkonkurranse

Mathias Rugsveen avbildet under en språk- og kulturfestival i Oslo i 2018. (Foto: Privat)

Nylig kom resultatene fra konkurransen Musiccompetition.EU, som er en internettkonkurranse hvor deltakerne sender inn en video av seg selv hvor de spiller noen selvvalgte stykker. Mathias deltok i klassen født i 2003, og stykkene han deltok med, var "Brahmsiana" av Semionov, og "Barberen i Sevilla" av Rossini, arrangert av Alexander Dmitriev. Etter måneder med venting kom nå resultatet. Det endte med at Mathias vant klassen sin med 98 poeng av 100.

I tillegg skulle det kåres en verdensmester. Her ble det omdømming mellom Artem Tretiakov, som fikk 98,33 poeng, og Mathias - som fikk 98 poeng. Vanligvis er det
slik at den med høyest poengsum blir verdensmester, men siden det var forskjellige dommere som hadde dømt disse to, ble det omdømming med fem dommere. Tre av dommerne hadde Tretiakov som vinner, mens to stemte for Mathias, og dermed ble det Tretiakov som ble verdensmester.

Tretiakov er også elev av Alexander Dmitrirev, og han har vunnet veldig mange store konkurranser. Til sammen var det 81 deltakere fra land som blant annet Kina, Polen, Russland, Serbia og Ukraina.

Mathias skulle også deltatt i finalen i "Virtuos", men den er foreløpig utsatt til november. Her er det fire som deltar i finalen. I tillegg skulle han deltatt i "De Unges Konsert", som foregår i Bergen, men den er også utsatt til november. I finalen er det to deltagere fra Norge, to deltagere fra Sverige, og en fra Japan. I disse koronatider er det mange musikere som har mistet spilleoppdrag og inntekter, og Mathias er heller ikke noe unntak. Han mistet fire konserter i operaen, samt en del andre oppdrag.

Resultatlista fra internettkonkurransen.

Trekkspillforbundet