Mathias til topps i Virtuos 2020!

Mathias Rugsveen gikk til topps i den norske finalen i Virtuos 2020. (Arkivfoto)

Mathias Rugsveen (16) fra Oslo gikk hen og vant den norske finalen i Virtuos 2020, som ble sendt på NRK 2 i kveld. Det var hard konkurranse og imponerende innsats av alle finalistene. Vi fikk høre dem i samspill med Kringkastingsorkesteret.

Det vanker mye heder og ære på vinneren. Han får Den norske solistpris på 100.000 kroner. Videre blir han invitert til å ha egen konsert under Festspillene i Bergen. I tillegg blir det solistoppdrag med Kringkastingsorkesteret.

Først ute i finalen var pianisten Nikita Khnykin (17), som hadde Prokofiev på programmet. Deretter fikk vi høre Daniil Letiagin (15) på marimba med fransk samtidsmusikk av Emmanuel Sejourne, og cellisten Balder Hella Mikkelsen (18) med romantisk musikk av Tsjaikovskij. Mathias Rugsveen spilte til slutt. Han bød på  «Brahmsiana Rhapsody for accordion» av Viatcheslav Semionov, et melodisk og teknisk stykke.

Anders Beyer, pianist og leder for Festspillene i Bergen, var dommer sammen med trompetist Tine Thing Helseth og fiolinist Eldbjørg Hemsing.

Denne finalen skulle egentlig gått i mars, men ble utsatt til nå i november på grunn av koronarestriksjonene.

Vi gratulerer!

Per Jørund Grøthe