Trekkspillnytt for desember

Desembernummeret av Trekkspillnytt er nå på vei til medlemmene av NTL.

Desembernummeret av Trekkspillnytt er nå på vei til NTLs medlemmer. Forsida prydes av den kreative og dyktige musikeren Rune Larsen. Han spiller, underviser og dirigerer, og han er full av kreative påfunn. Videre finner vi reportasje fra miniseminaret på Skaret ved Molde. NTL Møre og Romsdal og ildsjela Arnt-Inge Sæter sto i spissen - og arrangørene fikk mange gode tilbakemeldinger på arrangementet.

356.000 kroner er utbetalt i Frifond-støtte til NTLs medlemmer - og vi får vite at 22 medlemsklubber fikk aktivitetsstøtte fra forbundet. Les også intervju med trekkspilleren Jovan Pavlovic, som nå er Trondheims nye bykunstner. Han har fått et stipend på 250.000 kroner. I bladet får du vite mer om bakgrunnen for utnevnelsen og hva Pavlovic har tenkt å bruke stipendpengene på.

I år er det 50-årsjubileum ved konservatoriet i København. Nordmannen Geir Draugsvoll står i spissen for akkordeontilbudet. Videre er det portrettintervju med 25-årige Daniel Falcon Græsdal, som er i startfasen i karrieren som trekkspillærer. Han er også aktiv som utøver. Det utlyses også en ny krisepakke for frivilligheten. Mer informasjon i bladet.

Mathias Rugsveen vant ikke bare Virtuos 2020. Han har også nylig gått til topps i to internasjonale musikkonkurranser - i Russland og i Hviterussland. Videre er det også portrettintervju med allsidige Bente Midtsveen. Til daglig jobber hun på heltid som web-utvikler hos Gjensidige forsikring. Samtidig har hun musikkutdannelse fra Norges musikkhøgskole og er en meget habil trekkspillutøver.

Ellers finner vi omtale av konserten som Andreas Angell hadde med The Progression Trio i Oslo nylig. Hele åtte urframføringer sto på programmet. Og Oslo Trekkspillklubb er 75 år i år. Egentlig skulle de hatt jubileumskonsert nå i 2020, men på grunn av koronapandemien er denne utsatt til neste høst. Kjell Ivar Iddeland hadde solokonsert i Kristiansand i oktober. Vi leser også at Kolben kulturhus var fylt med musikk og dans i forbindelse med et flott tangoprosjekt.

Lill Sverresdatter Larsen har vært mye i medias søkelys i forbindelse med at hun er leder i Sykepleierforbundet. Samtidig har hun en "skjult fortid" som toraderutøver. Trekkspillnytt har intervjuet henne. Og under tittelen "Alltid søkande musikar med ei klar oppmoding til trekkspelarar" får vi et møte med multimusikeren Stian Carstensen.

Gitaristen Tore Morten Andreassen Figenschow har vi møtt tidligere i Trekkspillnytts spalter. Nå har bladets nye medarbeider Rune Larsen laget intervju med ham. Ellers finner vi blant annet jubilantoversikt, minneord og Notebolken - som denne gang er "Lyarvalsen" av Bente Midtsveen.

Er du ikke medlem i NTL? Få Trekkspillnytt og andre medlemsfordeler. Meld deg inn her.

Det går også an å gi bort blad og medlemskap i gave. NTL lager et pent kort og sender med siste utgave av bladet til mottakeren.

Per Jørund Grøthe