Minneord om Arnstein Moen

Arnstein Moen. (Arkivfoto: Trekkspillnytt)

I går kom det en trist beskjed om at Arnstein Moen (1949-2021) brått og uventet har gått ut av tiden.

Arnstein er ett av mange ikon fra gammeldansbølgen på 1970-tallet Han startet orkesteret Arnsteins allerede i 1975. Besetningen var da Håkon Renanger på gitar og sang, Per Haugan på bass og Knut Sjøvold på trekkspill. Opp igjennom tiden endret besetningen seg av og til, men disse fire kom tilbake etter hvert som Arnsteins Original.

Allerede året etter oppstarten spilte de inn sin første plate som etter hvert ble en serie kalt "Gammeldansens beste". Her var det repertoar fra norsk og skandinavisk tradisjonsmusikk. Spesielt vil jeg trekke frem innspillingen deres med slåtter av felespilleren Olav Inndal. (Han som komponerte Trønderbrura.) I løpet av den lange karrieren ga Arnsteins ut 17 plater.

Arnsteins har hanket inn flere utmerkelser gjennom tidene. Orkesteret har blant annet vunnet «Gammeldanskategorien» i Dagbladets leseravstemning to ganger, fått Gofotprisen, samt at de i 2017 ble innlemmet i Trekkspillets og Gammeldansens Hall Of Fame i Selbu. Arnsteins spilte et variert repertoar av gammeldans, tradisjonsmusikk og nyere populærmusikk. Dette gjorde dem til et ettertraktet orkester, og de har reist store deler av Norge for å spille til dans. Likeledes var de på flere turneer i USA og var også med på gammeldanscruise med SS Norway. Det var mange som likte og ble glad i både bandet og musikken, noe som resulterte i at Arnsteins fikk egen fanklubb som på det meste talte over 1.200 medlemmer.

For oss i gammeldansmiljøet vil alltid navnet Arnsteins stå i gullbokstaver. Og som leder for Norske Trekkspilleres Landsforbund vil jeg si at Arnsteins har hatt stor betydning for å fremme trekkspillet på en positiv måte overfor flere generasjoner. Arnstein er borte, men tilbake ruver opplevelsene, de gode minnene og musikken.

For Norske Trekkspilleres Landsforbund
Odd Arne Halaas leder