Disse spiller i semifinalen i Kappspell

Happy Skvett er en av dem som blir å høre i semifinalen i Kappspell. (Foto: Privat)

Grindstuen og Midtlis orkester fra Gudbrandsdalen, Dølalæte fra Gudbrandsdalen, Bjørkås Kvintett fra Oppdal, Varde fra Møre og Romsdal, Rolf Roys fra Numedal/Hamar og Happy Skvett fra Engerdal/Østerdalen er plukket ut til semifinalen i årets Kappspell.

Dommerne Oline S. Bakkom, Willy Rustad, Baste Antun og Rikke van Ommeren har hatt en krevende jobb med å finne fram til hvem som skal gå videre i konkurransen, som avvikles på Rudi gard i Sør-Fron 27.-28. august. I tillegg blir den sendt direkte på Internett. Tre av de seks semifinalistene går til finalen.

Det vanker flotte premier på vinnerorkestrene. Det er 20.000 kroner til førsteplassen, 10.000 kroner til andreplassen og 5.000 kroner til tredjeplassen. I tillegg til at dommerne skal være med på å avgjøre hvem som vinner, blir det mulighet for publikum til å stemme på kandidater via SMS. Mer informasjon om dette kommer.

Norske Trekkspilleres Landsforbund har overtatt stafettpinnen etter NRK som arrangør for gammeldanskonkurransen, som var svært populær på 1990- og 2000-tallet. Forresten var det P. A. Røstads orkester som vant finalen forrige gang, i 2003.

Per Jørund Grøthe