«Gagneglød» med Knut Buen og Håvard Svendsrud

Knut Buen og Håvard Svendsrud lanserer plata «Gagneglød». (Pressefoto)

Duoen Knut Buen (hardingfele) og Håvard Svendsrud (trekkspill) lanserer i august 2021 en ny plateutgivelse med tittelen «Gagneglød». På plata er det slåtter for hardingfele og trekkspill som de to musikerne har samkomponert. Det meste av innholdet er det som i folkemusikken kalles lydarslåtter, men plata har også innslag av runddansinspirert musikk. Videre inneholder «Gagneglød» fem dikt av Knut Buen. Malerkunst av Tone og Knut Buen har også satt sitt særpreg på utgivelsen, gjennom kunstneriske illustrasjoner på platens cover.

Som duo har Knut Buen og Håvard Svendsrud spilt sammen siden 2016. Utgangspunktet for samarbeidet var først og fremst runddansmusikk fra Telemark, noe som også resulterte i utgivelsen «Gamle dansar frå Telemark» i 2019. Nå har samarbeidet mellom Buen og Svendsrud munnet ut i nyskaping og fremføring av nye slåtter, gjennom samkomponeringsprosjektet og produksjonen «Gagneglød».

Platen er innspilt på Knut Buens hytte Fjellero i Tuddal i Telemark i mai 2021. Opptak, miks og mastering er ved Audun Strype, og coverdesign er ved Bern Kulseth i Selbu. «Gagneglød» utgis på plateselskapet Aksent med støtte fra Fond for utøvende kunstnere.

Utgivelsen blir tilgjengelig på platemarkedet og på strømmetjenestene fra fredag 27. august.

Det blir lanseringskonserter fredag 27. august på Riksscenen i Oslo og dagen etter på Tuddal kultursenter i Tuddal.

Trekkspillforbundet