Jon Skrede er død

Jon Skrede døde nylig. Han var en ildsjel i trekkspillmiljøet. (Foto: Arkiv)

Vi har fått melding om at Jon Skrede er død, om lag 90 år gammel. Han var en ildsjel i trekkspillmiljøet. For mange er han også kjent for at han gjennom en årrekke sto i spissen for den svært populære Skei-Treffen i Skei i Jølster i Sogn. Der drev han gjennom mange år også hotell.

På de trivelige treffene samlet han mange dyktige utøvere fra inn- og utland, noe som ble godt mottatt av publikum. Folk fra hele landet møtte opp til disse årlige arrangementene.

*******************************

Minneord for Jon Skrede

Det var med sorg Norske Trekkspilleres Landsforbund mottok meldingen om at Jon Skrede har gått ut av tiden.

Jon var en positiv kraft som evnet å skape noe ut av alt han foretok seg. Han kom tidlig med i hotelldrifta og var selv hotelldirektør i mange år. For dette arbeidet fikk han i 2010 Kongens fortjenestemedalje i sølv.

Mitt første møte med Jon var i 2003. Jeg kom trøtt og sliten - alt for sent til hotellet etter en kjøretur på 13 timer. Restauranten var stengt men han hadde ordnet med et stort flott smørbrødfat. Han forstod og kunne service og evnet å la folk få en opplevelse og føle seg sett. Resten av kvelden ble det spilt og sunget i trivelig lag sammen med resten av gjestene.

I 1974 startet legendariske Skeidtreffen opp som var gjort i nært samarbeid med Førde Trekkspelklubb. Mange store navn gjestet treffet, slik som Arnstein Johansen og Sverre Cornelius Lund, Kjell Harald Langhaug, Brødrene Hjortland, Rolf Nylend, Olav Wernersen og mange mange fler. De som var der oftest og som etter hvert fikk rollen som musikalsk ansvarlige var Henry Haagenrud og etter hvert Frode Hatli. I samarbeidet mellom Jon og disse to, og kanskje spesielt med Frode ble musikksjangeren som ble presentert på treffet utvidet og mange kjente verdensstjerner kom til Skeid.

Gjennom mange år fikk treffet et trofast publikum og mange fikk høre ny og spennende musikk på trekkspill for første gang. Jon turte å ta denne sjansen og lyktes godt med det.

Jon var i tillegg flink til å se unge utøvere og la dem få slippe til på treffet. Både Åsleik Kapstad og Emil Horstad sammen med flere var tidlig ute på scena hos Jon. Det at Jon trakk dem fram for et stort publikum har nok vært en av grunnene til at det har vært god rekruttering i området.

Siste gang jeg møtte Jon var i forbindelse med Skeidtreffen 2019. samlet en gjeng trekkspillere seg med Elias R.Eide (som også er arrangør av treffet) og Frode Hatli i spissen og så holdt vi konsert på sykehjemmet hvor Jon oppholdt seg siste tiden. Da var han i god form og spurte interessert om det som foregår i miljøet. Han var interessert, engasjert og entusiastisk til det siste.

Ved Jon Skredes bortgang er en bauta i trekkspillmiljøet borte, ikke bare for oss på vestlandskysten, men for hele Norge.

For Norske Trekkspilleres Landsforbund,

Odd Arne Halaas