Akre-stipend til Tarik

Stipendmottakeren Tarik Mesic flankeres her av Bente Midtsveen og Anders Trovik Hasle fra legatstyret. (Foto: Per J. Grøthe)

Siden 1990 er det blitt delt ut stipend fra Ottar E. Akres legat. Akre var en dyktig utøver, pedagog og komponist som levde fra 1896 til 1992. Mange kjente norske trekkspillere har hatt Akre som lærer. I år var det den dyktige unggutten Tarik Mesic fra Bærum som fikk stipendet på 5.000 kroner, sammen med et flott diplom fra legatstyret.

Under årets NM på Kongsberg deltok stipendvinneren i flere klasser med godt resultat. Han vant solistklassen for 12-14 år med «Gangar fra Norsk miniatyrsuite» av Anders Grøthe, «Sarabande fra Suite fra Holbergs tid» av Edvard Grieg, arrangert av Jon Faukstad, og «…Like Swans» av Petri Makkonen. Seier ble det også sammen med Bærum FOT-trio, som ellers består av Oskar Svendsrud og Mikkel Arntzen Oma. Hans lærer er Brith Laila Ouff.

Ved utdelingen av stipendet la Anders Trovik Hasle i legatstyret vekt på blant annet Tariks gode utvikling som musiker de senere åra og hans store musikalitet.

Per Jørund Grøthe