Bli med på Kappspell! Fine premier!

På 1990-tallet hadde NRK stor suksess med Kappspell, som var en konkurranse for gammeldans- og runddansorkestre i beste sendetid på TV. Nå blir det Kappspell på nytt, men denne gang er det Norske Trekkspilleres Landsforbund (NTL) som står bak.

- Vi tar utgangspunkt i suksessoppskriften som ble brukt for 20 år siden. Men nå skal konkurransen sendes på Internett. Dette er vi sikre på vil bli godt tatt imot. I løpet av koronapandemien er folk blitt godt vant med å oppleve god musikk via Internett, sier leder Odd Arne Halaas i NTL og legger til at gammeldansmusikken har fått et oppsving i popularitet de senere åra.

Bildet under viser P. A. Røstad Jr. orkester, som vant NRKs Kappspell i 2003.

Kappspell-konkurransen vil være åpen for gammeldansorkestre fra hele landet, og den vil bli avviklet på Rudi gard i Sør-Fron i Gudbrandsdalen 27.-28. august. Derfra vil konkurransen bli kringkastet på Internett. Hvis koronarestriksjonene tillater det, vil det også bli muligheter for at litt publikum kan være til stede.

Alle orkestre inviteres til å sende inn en mobilvideo med sitt bidrag til konkurransen. Denne laster de opp på NTLs Kappspell-side på Internett. Her finner dere skjema hvor dere kan laste opp mobilvideoen med deres bidrag.   Påmeldingsfristen er 25. juli.

Blant alt som kommer inn, sørger en godt kvalifisert jury for at det blir plukket ut seks orkestre som skal delta i semifinalen på Rudi gard. Deretter blir det en ny utvelgelsesrunde. Det er tre orkestre som går til finalen, og det er fine premier. Blant annet får vinnerorkesteret 20.000 kroner. Sølvplassen gir 10.000 kroner. Tredjeplassen gir 5.000 kroner.

Her finner du mer informasjon (blant annet reglement for konkurransen).  Følg også med på NTLs nettside og på Facebook i tida framover for mer informasjon.

Per Jørund Grøthe