NTL inviterer til digitale inspirasjonsseminarer

SEMINARER: Flere inspirasjonsseminarer denne våren. De første foredragsholderne er Jo Asgeir Lie og Kristoffer Kleiveland.

NTL inviterer denne våren til digitale inspirasjonsseminarer. Seminarene vil bli kringkastet på forbundets nettside, trekkspillforbundet.no. Og det vil bli mulig å stille spørsmål til foredragsholderne via sosiale medier etter hver sending.

- Vi i landsstyret i NTL bestemte oss ganske raskt for at vi måtte være framoverlente når vi nå har rundet ett år med pandemi. Derfor må vi lære oss å jobbe på helt nye måter og på nye flater. Det første vi prøver ut i år er inspirasjonsseminarer med en rekke gode folk som det både skal bli interessant og inspirerende å lytte til. Her håper vi at vi fanger inn noe av bredden til de som er interessert i vårt instrument. Noe ganske spesielt er forresten Skjalg Bjørstad. Han skal komponere en melodi på direkten. Her kan vi nok få en del gode tips både om komponering og om hvordan man gjør dette med pc. Blir dette vellykket, kan det godt hende at vi gjør dette mer, forteller leder Odd Arne Halaas i NTL.

Første seminar blir sendt 28. mars. Da er det Jo Asgeir Lie og Kristoffer Kleiveland som skal snakke om folkemusikk på trekkspill. De både spiller og forteller. Kl. 13.00.

Deretter er det Wolfgang Plagge som skal i ilden. Han kan oppleves 11. april. Han tar for seg temaet transkripsjoner og idiomatikk. Kl. 13.00.

25. april kan vi oppleve Arild Hoksnes. Han skal snakke om mental trening for opptreden. Kl. 13.00.

9. mai skal det dreie seg om argentinsk tango. Dette blir tatt hånd om av de dyktige og unge bandoneonutøverne Åsbjørg Ryeng og Andreas Rokseth, som opprinnelig kommer fra Trondheim. Kl. 13.00.

Skjalg Bjørstad skal i ilden 23. mai. Der handler det om at en komposisjon blir til – minutt for minutt. Kl. 13.00.

Geir Draugsvoll, til daglig professor ved musikkonservatoriet i København, har fått datoen 30. mai. I skrivende stund er temaet for hans opptreden ennå ikke bestemt. Kl. 13.00.

Ronny Kjøsen og Bjørn Kåre Odde skal ta for seg samspill og enkel arrangering 6. juni. Kl. 12.00.

Sistemann i denne runden er Tom Willy Rustad. 20. juni tar han for seg blant annet toraderens historie. Kl. 13.00.

Per Jørund Grøthe