Trekkspillnytts mai-nummer er hos NTLs medlemmer

Forsida til Trekkspillnytts mai-nummer.

NTLs medlemmer har nå fått Trekkspillnytts mai-utgave i posten. Bladet sendes ut til forbundets medlemmer fire ganger i året - i februar, mai, august og desember.

Forsida prydes av Mads Erik Odde. Han fikk Spellemannsprisen i klassen for folkemusikk/tradisjonsmusikk. Les intervju med ham i bladet. Videre leser vi om Malm Trekkspillklubb som har kvittet seg med klubbhuset sitt for å få bedre tid til å drive med musikk. Skiensfjordens trekkspillorkester har laget inspirasjonsvideo for å styrke interessen for trekkspill som instrument. Denne spres via sosiale medier. Og i Vestfold har Larvik og Tønsberg kulturskoler fått til sammen 352.000 kroner fra Sparebankstiftelsen for å kjøpe trekkspill til sine elever. Trekkspillærer Agnes Sofie Flåten forteller at pengene kommer svært godt med.

Videre nevner vi at det er portrettintervju med musikeren Heine Bugge i bladet. Dette er skrevet av Kristina Farstad Bjørdal. I barndommen var Heine et stort talent på både trekkspill og i fotball. Til slutt vant trekkspillet. Heldigvis, vil nok mange si.

13 år gamle Jacob Brekkhus Høgheim fra Årdal i Sogn og Fjordane fikk nylig kulturstipend fra hjemkommunen. Les intervju med den unge trekkspillentusiasten i bladet.

Tydal Trekkspillklubb er 40 år. Siden oppstarten i 1981 har de vært med på mye. Og medlemmene i trønderklubben forteller at «ennå har ingen bedt oss slutte å spille». Les en lengre artikkel om jubilanten i bladet.

Videre fortsetter unge Mathias Rugsveen å imponere. Før jul vant han konkurransen Virtuos 2020, og nå skal han spille to konserter under Festspillene i Bergen. Verdensartisten Frode Haltli er også intervjuet i bladet. Vi får et innblikk i hans karriere. Det er Trekkspillnytts medarbeider Rune Larsen som har intervjuet ham.

Midtsidenote hører med i forbundets medlemsblad. Denne gang er det Karl Henning Lundby fra Ridabu ved Hamar som er komponisten. Han har laget reinlenderen «Til Osensjøen snart».

Ellers har NTL denne våren hatt suksess med sine inspirasjonsseminarer på nettet. Blant foredragsholderne har vært Andreas Rokseth og Åsbjørg Ryeng. De er fremragende utøvere på bandoneon. Tore Koppang har laget intervju med dem.

I Trekkspillnytt finner vi også blant annet minneord etter Jon Skrede og Arnstein Moen, plateomtale, jubilantoversikt, og informasjon om årets NM på trekkspill og torader. Vi får også et innblikk i hvordan det står det til i noen av kretsene til NTL. Vi bringer også et essay som Frode Haltli har skrevet. Han skriver om oppveksten i Våler i Solør, om hvordan han oppdaget den eldre folkemusikken i distriktet, og om hvordan han har brukt tradisjonsmusikk som et utgangspunkt for å skape ny musikk i prosjektet Avant Folk. Essayet ble skrevet i forbindelse med at plata ‘Avant Folk II’ ble utgitt 19. mars.

I tillegg finner vi annonser fra Karlssons Musik, Håvard Svendsrud, Schage, 3kkspilltroll, plateselskapet Aksent, NordAccordion, Farmen Musikkopplevelser, Kjell Harald Langhaug, Norilds Musikk og Gjøvik Musikk.

Er du ikke medlem i NTL? Meld deg inn her.

Per Jørund Grøthe