«Norske bygdekomponister» med Håvard Svendsruds ensemble

Håvard Svendsrud og hans ensemble blir å høre på Glomdalsmuseet i Elverum førstkommende lørdag, altså 9. oktober. (Pressefoto)

Det inviteres til ettermiddagskonsert på Glomdalsmuseet i Elverum førstkommende lørdag, altså 9. oktober. Håvard Svendsrud og hans ensemble spiller, og innhold og tema for konserten er "Norske bygdekomponister".

Svendsrud og hans ensemble har vært svært aktiv med formidling av eldre norsk gammeldansmusikk fra ulike landsdeler. Dette har skjedd gjennom både plateinnspillinger og med konserter på små og store scener over hele landet. I 2016 ga ensemblet ut platen «Danser i gammel stil av Severin Jevnager». Dette ga støtet til årlige konserter i elverumsdistriktet, både på Jømnvang på Jømna og på Glomdalsmuseet. Etter en ufrivillig pause på grunn av koronasituasjonen i 2020, er det nå altså på ny klart for en ny konsert med Håvard Svendsruds ensemble på Elverum, denne gang på Glomdalsmuseet.

Konserten har form som et konsertkåseri, og inneholder rikelig med historier og anekdoter om de gamle komponistene, og kulturen de var en del av. I år, som i tidligere år, er Elverums egen komponist Severin Jevnager sterkt fremtredende i repertoaret. Videre spiller ensemblet musikk av Per Bolstad fra Sunnmøre. Han er blant de mest produktive komponister i sin sjanger, med over 600 gammeldanskomposisjoner bak seg. Valsen «Fagre Stryn» er blant Bolstads mest kjente komposisjoner, og blir naturligvis å høre på Glomdalsmuseet. Sist, men ikke minst, vil ensemblet spille flere komposisjoner av Anders Sørensen fra Romedal. Sørensen er blant de mest legendariske gammeldanskomponister i vårt land, kjent for bl.a. «Sørensens vals» og «Sørensens reinlender». Den 14.november i år er det 200 år siden Anders Sørensen ble født, og dette vil senere i høst bli markert flere steder i landet. Tradisjonen tro, vil også Oluf Melvolds «Elverumsvalsen» være med på konsertprogrammet til Svendsrud og ensemblet hans, når de besøker distriktet.

Håvard Svendsruds ensemble vil på konserten på Glomdalsmuseet bestå av Håvard Svendsrud, trekkspill, Bente Midtsveen, trekkspill, Mari Lerseth, fiolin, Maren Lovise Nygård, fiolin, Åge Midtsveen, gitar, og Svein Haugen, kontrabass.

Trekkspillforbundet