Nye æresmedlemmer til Trekkspillet og gammeldansens Hall of Fame i Selbu

Øystein Ulen fra Ulens kvintett. (Arkivfoto)

3. juli er det klart for en ny runde med Trekkspillet og gammeldansens Hall of Fame i Selbu hos Norsk radio- og fjernsynsmuseum. Dette er niende sesong, og æresmedlemmene for 2022 er klare.

I forbindelse med prisutdelingen blir det en stor konsert i amfiet på museet med blant andre Ole Bjarne Østbys orkester, P. A. Røstads orkester og Odd Arne Halaas.

Ole Bjarne Østby fra Tydal i Trøndelag (bildet over) representerer trekkspillmusikken i bredden, blant annet gjennom orkesteret Ole Bjarnes og Tydal trekkspillklubb. Han er viden kjent for sine komposisjoner av vakre melodier i tradisjonell stil, samtidig som han kan komponere gammeldans i kunststil. Han har bidratt med trekkspill på et variert utvalg av over 20 andre artisters CD-er, blant andre Elisabeth Andreassen.

Tydalingen representerer også noe unikt gjennom sine bidrag til gammeldansen, tradisjonsmusikken og dansemusikken.

På 1980-tallet startet Landsfestivalen i gammeldansmusikk, der bredden i slåttestilen i gammeldans fikk presentert seg for fullt.

Her satte Ulens kvintett fra Sel og Folldal standarden i gruppespill med en rekke suverene seire. Fele og trekkspill møttes i elevert samspill, basert på tradisjonslinjer i felemusikken i Gudbrandsdalen og Østerdalen, slåtter som kvintetten også førte videre på CD.

Øystein Ulens (bildet over) innsats når det gjelder kulturengasjement er også enestående, blant annet hans store engasjement når det gjelder Dansefestivalen på Sel, som i år feirer sitt 20-årsjubileum. Dette er en festival av nasjonalt format som har stor betydning både lokalt, regionalt og i næringslivssammenheng.

Freddy Kristoffersen (1944-2006) fra Eiker (bildet over) står i en rett linje fra Ernst Rolfs populærmusikk tidlig på 1900-taller, der sangen står i fokus. Fra 1970-tallet oppnår han enorme salgstall for utgivelser med kjente gammeldans-slagere med tekst til. Det store gjennombruddet kom i 1973 med lp-en/kassetten “Gamle gode glade minner”. Den solgte totalt 110 000 eksemplarer og skaffet Freddy både sølvplate, gullplate, diamantplate og platinaplate. Denne inneholder to av hans mest kjente innspillinger: Carl Jularbos «Drømmen om Elin» og «Det er polka som er bra”.

Den første gammeldanslåten som var med i Norsktoppen var med allerede i åpningsprogrammet 20.januar 1973, Det var “Hun var bare 19 somre” innspilt av Freddy Kristoffersen (1944-2006). Han lå der i tre uker på 9., 8. og 10. plass.

Trekkspillforbundet