- Velkommen til Storefjell!

Lars Nibstad er musikkinteressert hotelldirektør på Storefjell, og nå ser han fram til blant annet NM på trekkspill og torader i månedsskiftet juni/juli. (Foto: Per J. Grøthe)

30. juni til 3. juli er det NM på trekkspill og torader. Da blir det konkurranser, konserter, topp dansemusikk, buskspill, god mat og trivelig sosialt samvær i flotte omgivelser på Storefjell Resort Hotel på Golsfjellet. Etter planen starter konkurransene på torsdag etter lunsj og går til og med lørdagskvelden. Det hele avsluttes med en avskjedskonsert etter brunsj på søndag.

Det er altså mye musikk som står på programmet i løpet av NM-dagene. Det blir konkurranser i forskjellige klasser med alt fra unge nybegynnere til voksne topputøvere på scenen. Videre blir det konserter, dans til topp musikk på store dansegolv og buskspill i mange kriker og kroker på hotellet.

Skulle man ønske et avbrekk fra musikken, er det mange muligheter. Hotellet er stort og har tilbud til folk i alle aldre. Der er det blant annet spaavdeling, svømmebasseng og topp matservering. Kan det friste med frisk fjelluft, er det gode muligheter for for eksempel gåturer, sykkelturer og fiske i fjellvatn. Og skulle man få lyst til litt shopping, er det kort veg fra Storefjell til både Gol og Valdres.

Hotelldirektøren spiller

Hotelldirektør Lars Nibstad er selv en habil utøver på durspill. Han har vokst opp med både hotelldrift og musikk. Faren hans, Andres, var selv en ivrig og dyktig trekkspiller, orkesterleder og komponist. Han har derfor god innsikt i miljøet. Durspillet står forresten lett tilgjengelig – og tas i bruk i ulike sammenhenger.

I dag arbeider Nibstad på hotellet nær sagt døgnet rundt. Vi besøkte Storefjell i vinter. I det ene øyeblikket var han i restauranten eller i resepsjonen. I det neste jobbet han med skiheisen. Og så skulle han veilede nyansatte medarbeidere.

- Hotelldrift er en livsstil. Dette er nesten som å være en bonde som må følge opp arbeidet i fjøset, smiler han.

Ser lyst på framtida

I dag sysselsetter hotellet 90 årsverk. Nibstad forteller at koronapandemien har vært krevende. Men nå ser det lysere ut. Mange vil til Storefjell. I normale år er det fullt opp av ulike arrangementer, konserter, dansearrangementer og konferanser gjennom året. Videre nevner vi at de også er i full gang med å bygge tolv leiligheter beregnet for selvhushold ved siden av hotellet. Skulle disse slå an, forteller hotelldirektøren at det er muligheter for at det blir utvidelse av prosjektet med enda flere leilighetsbygg. Og nå er det som nevnt mange som gleder seg til NM på Storefjell, som altså arrangeres fra 30. juni til 3. juli. Før det, nærmere bestemt 28. april til 1. mai, er det duket for et annet populært arrangement på hotellet på Golsfjellet, nemlig Storefjelltreffen.

Følg med på NTLs nettside og i kommende Trekkspillnytt for mer informasjon om arrangementet.

Per Jørund Grøthe