Oslo Trekkspillklubb spiller i Stovner kirke 8. mai

Oslo Trekkspillklubb blir å høre i Stovner kirke 8. mai. (Arkivfoto)

Oslo Trekkspillklubb (OTK) inviterer til konsert i Stovner kirke 8. mai. Det lokkes med variert program.

OTK ble stiftet i 1945 og er Norges eldste trekkspillklubb. Dirigent Erik Bergene har ledet orkesteret siden 1988. I tillegg til å være dirigent lager han også ofte egne arrangementer tilpasset orkesteret. Før Erik tok over dirigentpinnen var Ottar Akre og Tom Havold dirigenter.

Etter at Erik Bergene overtok som dirigent har trekkspillklubben vunnet 44 gull under NM på trekkspill. Orkesteret har også deltatt i ulike konkurranser i utlandet med bra resultat, deriblant to gull i den europeiske trekkspillfestivalen i Praha. I tillegg har klubben holdt konserter i flere europeiske land. OTK er også fast arrangør av distriktmesterskapet på trekkspill. I løpet av årene er det også blitt flere CD-er som viser orkesterets musikalske bredde.

Repertoaret er allsidig og spenner fra gamle klassikere til nyere orkestermusikk. På programmet står ofte underholdningsmusikk av de store trekkspill-legendene, som f. eks. Pietro Frosini og Thoralf Tollefsen, samt annen musikk i lettere sjangrer.

På konserten 8. mai er tanken å vise fram noe av orkesterets allsidighet. Publikum vil få høre både orkesterklassikere og underholdningsmusikk. Det vil også bli innslag fra noen av klubbens dyktige akkordeonister, som ellers også er studenter ved Norges musikkhøgskole.

Trekkspillforbundet