Fullt hus for Glorvigen og co. i Sandefjord

Ensemblet GLO2020 består av følgende, i tillegg til Per Arne Glorvigen: Øivind Gimse på cello, Bernt Ola Volungholen på sang og Christian Ihle Hadland på klaver. (Foto: Per J. Grøthe)

GLO2020 er et ensemble der komponisten og bandoneonisten Per Arne Glorvigen står i spissen, og mottoet er ”kvalitetsmusikk for folk flest». Dette fristet mange til å ta turen til Furu egg i Sandefjord onsdag kveld. Og det ble en fin konsert - med hele gruppa og med ulike konstellasjoner av musikerne. Men kanskje kunne det vært enda mer bandoneon? Her er vi imidlertid klar over at vi er litt partiske, ettersom vi har ekstra stor sans for bandoneon og andre instrumenter med belg...

Begynner man å lete etter en rød tråd i programmet, tror vi at man må lete lenge. Her var det nemlig alt fra populære viser og tangoer til Schubert og Saariaho, og ikke minst Glorvigens egne komposisjoner. Blant annet hadde han tonesatt dikt av lyrikeren Jan Erik Vold. Da ble det forresten en hel del latter i salen.

Som nesten alltid når det er konsert på Furu egg, så ble det servert middag til publikum etter konserten. Menyen var wienerschnitzel som hovedrett og stedets egen karamellpudding som dessert. Ikke verst å få være med på dette på en helt vanlig onsdagskveld.

Mer fra konserten vil komme i kommende nummer av Trekkspillnytt.

Torsdag 13. oktober står Kalkmølla kulturstasjon i Bærum på programmet for Glorvigen og co., og 4. november spiller de på hovedscenen ved Den norske opera.

Per Jørund Grøthe