Artikel arkiv

Konsert på Skognesfestivalen "Dragsuget"

22-12-2018


PÅ PLASS: Heine Bugge, en meget dyktig og allsidig utøver fra Vestlandet.

I løpet av et år er det festivaler over hele landet. Er man ekstra ivrig, rekker man et par festivaler i løpet av ei helg. I anledning av at 2018 går mot slutten, benytter vi sjansen til å se tilbake på Skognesfestivalen "Dragsuget", som gikk av stabelen på ettersommeren. Festivalkonserten foregikk på Elvestua på Sjursnes.
 
Etter velkommen og innledning ved konferansier Inge Skognes, var det klart for musikken. Asmund Bjørken var ofte til stede på tidligere Skognesfestivaler.  Skognesensemblet åpnet konserten med å spille Skognesvalsen, komponert av Asmund Bjørken og tilegnet Skognes i sin tid. En fin vals som godt kan benyttes av flere i andre sammenhenger.
 
Kjetil Skaslien
Kjetil Skaslien fortsatte som solist. Han spilte potpurri av Jularbo-melodier, egne komposisjoner "Att og fram er like langt", "Myggkavalkade" og en melodi han ikke visste navnet på.
 
Kjetil fortsatte med komp, da fikk vi høre stemningsfulle melodier, inkludert musikk av Edith Piaf. Vi fant oss godt til rette, og kunne nyte musikken. Vekselvirkning mellom kompet og trekkspillet løftet musikken.
 
 
Heine Bugge
Så var det duket for Heine Bugge, dette fenomenet fra Vestlandet. Heine åpnet som solist, med en komposisjon av Morten Kvam – Piasolla Piasava. Både Heine og Morten er utdannet ved jazzlinja på Griegakademiet i Bergen. Heine fortsatte med Alf Prøysen-melodier samt egne komposisjoner med sang. Vi fikk også høre en nydelig versjon av Trouble (Olle Adolphson). Også her var veksling/solo-løp mellom komp og trekkspill noe som fungerte  godt og hevet nivået. Heine Bugge kan vel best beskrives som et fyrverkeri på scenen, han overgår de fleste ved å ta i bruk muligheter og effekter som vi ikke tenker på til vanlig. Det blir ikke kjedelig med Heine, han må oppleves. En kar for framtiden.
 
Roald Hjalmarsen, lokalt innslag
Roald Hjalmarsen (bildet til venstre) overtok scenen, som solist i melodien "Dragspelarens drøm", en melodiøs vals. Roald er fra Nordmannvik i Kåfjord, og stiller trofast opp. Bra!
 
Arnold Kronstad med sang
Etter pausen var det Evert Taube som skulle fremføres. Arnold Kronstad fra Oldervik (bildet over) tok seg av den saken, til hjelp hadde han Kjetil Skaslien og kompet. Arnold overlater som vanlig ikke noe til tilfeldighetene, han stiller godt forberedt. Det er bra, for her fikk vi høre forskjellig fortalt om Evert Taube. Visste dere at Taube var nudist?  I kjølvannet av disse opplysningene måtte jo Nudistpolka fremføres. I alt tre melodier ble spilt. En meget lyttervennlig seksjon, Evert Taube går aldri av moten.
 
Arne Strømsnes
Gitarist Arne Strømsnes sammen med øvrig komp fremførte melodier på gitar. Maria Elena, melodier fra 60-tallet samt melodier av den svenske gitaristen Steffan William-Olsson. En fryd for øret.
 
Roy Enger
Torader måtte det bli, Roy Enger (bildet til venstre) tok seg av den saken. Som solist spilte han et valse-potpurri. Sammen med kompet fikk vi høre et variert knippe evergreens. Et noe ujevnt nivå på to-rader fremførelsen.
Roy har spilt gitar i gruppa "Holter og Nyland", og spilt inn jazzmusikk på to-rader. Bakgrunnen er mao svært variert.
 
Avslutning
Som avslutning stilte alle opp på scenen og spilte Frøsø-minner av Asmund Bjørken
 
Kjetil Skaslien fra Finnskogen
På 70-80-tallet var Kjetil en god del i nordnorge, vi husker at han reklamerte mye for trekkspillmerket Brandoni sammen med den lokale musikkforhandleren Ivar Jensås. Slik sett er han ingen nykommer her oppe i nord. Nå til dags er Kjetil involvert i musikalske prosjekter i visemiljøet, bl.a. sammen med Kari Svendsen, Lars Klevstrand og flere av de andre kjente norske visesangerne. Kjetil spiller også sammen med sin egen datter.
 
Det blir en god del musikkskriving, men teksten er det andre som tar seg av. Som forfatter har han utgitt flere bøker som handler om liv og levnet i Finnskogen. Som trekkspillere flest, er Kjetil opptatt av hvordan fremtiden vil arte seg ang. utbredelsen av trekkspillet. Rekrutteringsproblemet er velkjent. Kjetil mener at trekkspillet må komme mer ut til publikum, via radio og TV. Vi må få utradisjonelle utøvere på TV, slik at trekkspillet fremstår som et mulighetens og allsidig instrument. Det er ikke vanskelig å være enig med han i det. Det sørgelige er at vår statlige NRK ikke har særlig kompetanse på trekkspill, det starter vel der eller hur?
 
Heine Bugge fra Molde
Moldenser som for tiden bor i Bergen. Født i 1985. Begynte med gitar og piano som liten, fortsatte med trekkspill i 10-årsalderen. Utdannet ved jazzlinja på Griegakademiet i Bergen, med trekkspill som hovedinstrument.
Er med i mange musikalske prosjekter. Hovedprosjektet er kjent som Polkabjørn og Kleine Heine, gjerne i form av strupesang, jodling, gitar og trekkspill.  Heine komponerer en del, mest jazz. Spiller alt mulig, og jobber en del i studio. Livnærer seg som utøvende musiker med base i Bergen, spiller alle sjangre. Har vært med i den kulturelle skolesekken og spaserstokken. Utradisjonell utøver, overrasker stadig. Det skal bli spennende å følge med Heine i tiden som kommer.

Kompet
Oddmund Finseth – bass
Arne Strømsnes – gitar
Jan Barry Brandth – trommer
Inge Skognes – trommer
Vi vil gjerne gi honnør til kompet, de spilte stødig og godt hele veien.
 
Publikumsoppmøtet
Publikum kom for det meste fra bygda, det er for få utenom som kommer på konsert. Her bør trekkspill-interesserte utenom Sjursnes kjenne sin besøkelsestid, løft på baken og kom på konsert.  No excuse, jakt og bærplukking er f.eks. ikke startet på denne tiden av året.
 
På bildet til venstre ser vi konferansier Inge Skognes og musikalsk leder Karl Erik Johnsen.
onferansier Inge Skognes og musikalsk leder Karl Erik Johnsen
Vi gratulerer Skognesfestivalen med en vellykket konsert. Vi fikk høre variert, god og til dels spesiell musikk. Kommer gjerne tilbake ved neste anledning. 
 
(Tekst foto: Roger Hansen)