Venter 400-600 deltakere til NM på Storefjell

15-09-2017

Det er avgjort at NM på trekkspill for 2018 og 2019 blir på Storefjell på Golsfjellet i Buskerud.  Sviktende deltakerantall de senere åra har gjort at NTL tenker nytt. Under NM i Skien i sommer var det paneldebatt (bildet). Og under NTLs landsmøte 22.-24. september på Gardermoen, blir det videre diskusjoner om hvordan framtidas NM skal være.

– Jeg har troen på at NM på Storefjell blir veldig bra. Mye positivt er på gang, forteller leder Odd Arne Halaas i NTL, som antyder et deltakerantall på 400-600 i 2018.

Han forteller videre at planleggingen av neste års er i full gang.  Det blir tilbud til både dansende og lyttende publikummere. Han lokker med blant annet konserter med Øivind Farmen,  Håvard Svendsrud og Oslo Trekkspillklubb. Videre er noen av våre fremste orkestre invitert til å spille til dans, blant annet Syvers og Jutullaget. Det blir også mulighet for andre klubber og orkestre til å melde seg på til dansespilling.  Og hva med et kurs der du blir instruert av Øivind Farmen i hvordan du skal øve som en verdensmester?  Det blir også ulike andre tilbud, hva med for eksempel eventyrstund for barn? En hel del er ennå ikke klart.

Rimelig overnatting
Man blir ikke ruinert om man ønsker å overnatte på Storefjell. NM-arrangøren har forhandlet seg fram til en meget god pris. For overnatting fra torsdag til søndag koster det 2.800 kroner per person med alle måltider inkludert. I tillegg vil unge få mulighet for å overnatte på flatseng til en rimelig pris. Da blir det snakk om bare noen hundrelapper for hele arrangementet.

Mange på paneldebatt
NM-arrangementet opptar folk. Under NM i Skien ble det invitert til paneldebatt om framtidas norgesmesterskap. For arrangøren NTL var det overraskende mange som dukket opp. Mellom 40 og 50 kom.
Panelet besto av Brith Laila Ouff, Kai Roger Magnetun, Lars Arnevig, Tor Albrigtsen, Otto Kiss og Lars Røyseng.
Buskspillets betydning, klasseinndelingen og økonomien var blant temaene som ble tatt opp.

– Debatten under NM var meget fruktbar. Vi fikk oppklart en hel del misforståelser.

Stille sone
Under et arrangement som NM blir det ikke overraskende mye musikk og liv og røre. Dette opptok flere under paneldebatten. Hva med den som ønsker ro?
På Storefjell vil det bli både buskspillsone og stillesone. Det vil si at den som f.eks skal konkurrere og ønsker ro, så kan man få hotellrom i en «stile» del av hotellet.
Dette er først og fremst et tilbud til utøvere. Er det noen som vil benytte seg av dette tilbudet så ta direkte kontakt på halaas@trekkspillforbundet.no