Disse går videre i Kappspell

Happy Skvett er et av orkestrene som går videre til semifinalen i Kappspell. (Foto: Privat)

Grindstuen og Midtlis orkester fra Gudbrandsdalen, Dølalæte fra Gudbrandsdalen, Bjørkås Kvintett fra Oppdal, Varde fra Møre og Romsdal, Rolf Roys fra Numedal/Hamar og Happy Skvett fra Engerdal/Østerdalen er plukket ut til semifinalen i årets Kappspell.

Dommerne Oline S. Bakkom, Willy Rustad, Baste Antun og Rikke van Ommeren har hatt en krevende jobb med å finne fram til hvem som går videre i konkurransen, som avvikles på Rudi gard i Sør-Fron 27.-28. august. I tillegg blir den sendt direkte på Internett. Tre av de seks går videre fra semifinalen til finalen.

Det vanker flotte premier på vinnerorkestrene. Det er 20.000 kroner til førsteplassen, 10.000 kroner til andreplassen og 5.000 kroner til tredjeplassen.

Norske Trekkspilleres Landsforbund har overtatt stafettpinnen etter NRK som arrangør for gammeldanskonkurransen, som var svært populær på 1990- og 2000-tallet. Forresten var det P. A. Røstads orkester som vant finalen forrige gang, i 2003.

- Vi tar utgangspunkt i suksessoppskriften som ble brukt for 20-30 år siden. Men nå skal konkurransen sendes på Internett. Dette er vi sikre på vil bli godt tatt imot. I løpet av koronapandemien er folk blitt godt vant med å oppleve god musikk via Internett, sier leder Odd Arne Halaas i Norske Trekkspilleres Landsforbund (NTL) og legger til at gammeldansmusikken har fått et oppsving i popularitet de senere åra.

Faksimile av forsiden på Trekkspillnytts første nummer i 2004, som fortalte om Kappspellseieren til P. A. Røstad jr. orkester. Da var det NRK som var arrangør for den populære konkurransen. Nå fører NTL stafettpinnen videre.

Bli med på Kappspell!

Her laster dere opp mobilvideoen med deres bidrag (påmeldingsfrist 25. juli)

Regelverk for Kappspell