Skip to main content Skip to footer

– Kjempetrivelig å være på Skeitreffen igjen!

Fellesnummeret helt til slutt.

27.-29. oktober 2023 gikk årets utgave av Skeitreffen på Thon Partner Hotel Jølster. I spissen for arrangementet sto Elias Eide og Emil Horstad. De samarbeidet med hotellet, slik de har gjort de siste åra. Og også i år ble det både trekkspill, dans og hygge. Rapportene sier at folk stortrivdes.

– Totalt sett er vi veldig godt fornøyd med arrangementet. Vi begynner etter hvert å få grei rutine på gjennomføringen. Vi hadde dyktige artister, og vår ekstra satsing på dansemusikken, med gode grupper fra hele landet, viste seg å slå godt an hos publikum, forteller Elias Eide.

Årets treff ble innledet på fredagskvelden med konsert med Håvard Svendsrud og Øivind Farmen. De hadde musikk av den verdenskjente utøveren og komponisten Pietro Frosini på programmet. Som alltid flott å høre på!

– Vi hadde en liten times konsert med mye kjent stoff, som «Jolly Caballero», «Love Smiles» og «Karneval i Venedig», forteller Øivind Farmen.

Ellers bidro også Farmen og Svendsrud med danseøkter både fredag og lørdag kveld. Samtidig deltok de også på hovedkonserten lørdag ettermidag sammen med mange andre dyktige utøvere. Der spilte karene ca. 20 minutter, med «Scherzo» av Gart, «Rondo Capriccioso» av Mendelssohn, «Air» av J. B. Bach og avsluttet med «Akrobaten» av Arnstein Johansen.

– Vi la opp programmet slik tradisjonen har vært på Skeitreffen i alle år, med både klassisk og mer underholdningspreget konsertmusikk, forteller Farmen videre.

Blant andre artister under det populære treffet var runddansgruppa Ein Heile Halve Maone, som består av fem tradisjonsmusikere fra Sogn. Musikken er i all hovedsak tradisjonelle danseslåtter av Sjur Hesjevoll med utgangspunkt i tradisjonsmusikk fra Jostedalen. Gruppa ble startet i 2016 og har de siste sju åra spilt til dans på Vestlandet og ved ulike festivaler. Ein Haile Halve Maone har kommet på tredjeplass på Landsfestivalen i gammaldansmusikk tre ganger, i 2016, 2022 og 2023. Alle disse åra ble gruppa beste vestlandsgruppe! Og de ble selvsagt godt mottatt av publikum under Skeitreffen!

Artist og konferansier under årets treff var Odd Arne Halaas. I forhåndsomtalen av arrangementet ble det sagt følgende om nordmøringen: "Odd Arne er artigkaren som blandar gode historiar med trekkspelmusikk og song. Det er som å trykke på ein knapp, så rauser det ut melodier og tekster du sjelden høyrer i dag, alt frå “Ønskekonserten” på 50-tallet til svingande trekkspelperler. Han har eit enormt repertoar av melodiar vi minnast, og humoristen rommar ein usannsynleg flora av sann og usann storlyging." Og han innfridde.

Halaas selv hadde mange godord å si om arrangementet.

– Det er utrolig fint her. Og kjempetrivelig å være på Skeitreffen igjen. Tusen takk til Elias Eide og Emil Horstad som legger ned masse arbeid for at vi skal ha det trivelig her, sa han.

To andre som bidro med flott musikk, var Thomas Nilssen fra Løten og Marius Westling fra Hamar. De spiller  henholdsvis trekkspill og fele. De konkurrerte for første gang som duo på Landsfestivalen i gamaldansmusikk 2023, og da kom de på andreplass. De er begge med i storgardsensemblet Hollos Efterfølgere. Ellers har begge to spilt hele livet og gjort seg bemerket på både kappleiker og festivaler.

Konserten på lørdag ble som vanlig avsluttet med «Minner fra Jølster» av Henry Haagenrud, og på søndag var det avskjed for denne gang. Men før det var det åpent for allsang og buskspill i resepsjonen på hotellet.

Og så er det store spørsmålet: Blir det treff også i 2024? Elias Eide sier at de ennå ikke har tatt stilling til dette. Avgjørelsen er avhengig av flere ting, blant annet om alle samarbeidspartnere og sponsorer blir med videre på arrangementet.

(Foto: Mats Horstad)

Skei-treffen 2023