Trekkspillnytt for desember 2023 er hos medlemmene

Trekkspillnytts papirutgave er ute hos NTLs medlemmer.  Kongsberg Trekkspillklubbs toraderlag har kommet med «Sandsværtradisjoner i nytt driv», som er den siste plata i en trilogi. Vi har omtale av utgivelsen og lanseringskonserten på Kongsberg.

NTLs medlemmer har i 2023 mottatt 305.000 kroner i Frifond-støtte, og i oktober ble det fullt hus da Arendal Trekkspillklubb inviterte til konsert i kulturhuset.

Videre var det i starten av november stort barne- og ungdomsseminar på Nøtterøy i Vestfold. Et femtitalls barn og unge mellom seks og 18 år møttes for å spille trekkspill og ha det trivelig sammen. Der var det også dansekurs med proff instruktør.

Oskar Svendsrud er 18 år og planlegger ei framtid som utøvende musiker. Han forteller om flere forbilder, men han er opptatt av å skape sin egen stil. Aller først er det imidlertid militærtjeneste på den dyktige unggutten.

Vi bringer også nyheten om at populære Gofotfestivalen på Hell i Trøndelag gjenoppstår i februar 2024. Da kommer blant annet P. A. Røstads orkester, Elvetuns og Odd Arne Halaas.

27.-30. juni er viktig å merke av i kalenderen. Da er det nemlig NM på trekkspill og durspill i fjellbygda Oppdal i Trøndelag. Trivelig og sosialt for alle som spiller og/eller er interessert i musikk på trekkspill og torader. Topp dansemusikk, buskspill, trivelig sosialt samvær og topp konserter. Blant artistene er Ola Kvernberg og Stian Carstensen, Jutullaget, Jovan Pavlovic og Over Stok og Steen. Velkommen!

Gunnar Løvås er en allsidig musikant og 80-årsjubilant. Les intervju med ham i denne utgaven av Trekkspillnytt.

Og da Ringerike Trekkspillklubb inviterte til konsert med temaet Prøysen, ble det fullt hus og masse ros til klubben.

Lunner kirke på Hadeland ble fylt med folkemusikk og dans i anledning årets bots- og bønnedag.

I Bergen var det jubileumsfeiring for FolkOrg, som i 100 år har arbeidet med folkemusikk og folkedans.

Videre har vår medarbeider Rune Larsen intervjuet Vegard Moshagen om hans virksomhet som spesialist når det gjelder lyd. Vegard er også kjent som dyktig musiker.

I slutten av oktober inviterte NTL Agder til klubbtreff i Fevik ved Grimstad. Været så litt skummelt ut på forhånd, men trekkspillfolket lot seg ikke stoppe. Det ble blant annet øving i en gruppe for notelesere og i ei gruppe for de som helst spiller etter gehør. Og det ble mye sosialt med buskspill, konsert, dans og felles kaffepauser og bespisning. Mange ytret ønske om at dette burde gjentas!

Nils Anton Sverkmo var en av dem vi traff på klubbtreffet på Sørlandet. Trønderen bodde mange år på Svalbard, men har nå bosatt seg på Sørlandet sammen med kona Linda. Begge er aktive musikere. Og de giftet seg i 2016 under Skjærgårdstreffen ved Arendal.

Ragnar Johnsen er en annen aktiv musiker. Han er en kjent skikkelse i trekkspill- og gammeldansmiljøet i Skandinavia – både som solist og som kapellmester i norgesmester og kappspellvinner Happy Skvett. Les intervju med ham i Trekkspillnytt.

Vi har også reportasje fra da Håvard Svendsrud slapp sin nye soloplate med Bach på hjemmebane i Modum i Buskerud. Det kom mange til konserten, så mange at det ble nødvendig å sette inn ekstra stoler.

Varaldsøystemnet ble også vellykket. Både kurset og konserten trakk mye folk.

Vågåtreffen er et treff med lange tradisjoner. Derfra meldes det om stappfulle hus. For første gang måtte man si at hotellet var fullbooket. Årets mottaker av den høythengende utmerkelsen Vågåfatet: Øyvind Sandum.

I august ble det invitert til Nygaard-festival på Rudi gard i Sør-Fron i Gudbrandsdalen. En hel rekke dyktige musikere var med og hedret minnet etter Oddvar Nygaard, blant andre Jon Faukstad, som startet festivalen med solokonsert på fredagskvelden. Toradertrioen fra Hallingdal – 50 år i år – var også til stede på Rudi gard. For dem var det blant annet festkonsert på lørdagskvelden med mye folk til stede. Og på søndag var det mye folk og musikk i Sør-Fron kyrke.

Spællmannstreff i Vennesund fikk også god omtale. Det ble til og med sagt at dette kunne ikke blitt bedre! Ellers nevner vi at det var mye folk, godt vær og god stemning.

Vi bringer også 80-årsomtale av Karin Myhrer. Hun har gjort stor innsats for trekkspillmiljøet gjennom mange år. Blant mye annet var hun leder i NTL i noen år.

I tillegg er det med faste poster som rebus, midtsidenote – denne gang en komposisjon av Ragnar Johnsen, Youtrekkspel, jubilanter og minneord.

Ikke medlem? Meld deg inn her.  (Nå får medlemmene også tilgang til bladet digitalt.)

About the author

Per Jørund Grøthe